موغان سئسی

وبلاگ خبری تحلیلی

موغان سئسی

وبلاگ خبری تحلیلی

ضمن احترام به همه ی کسانی که به اندازه ی «وُسعِ»خود برای شهرستان «پارس آباد» زحمت کشیده و می کشند؛ باید اذعان نمود علی رغم همه ی استعدادهای انسانی،اقتصادی،فرهنگی و تاریخی و جغرافیایی نهفته و یا «رانده شده»از این شهر! امروزه پارس آباد، شهری بی سر و ته!است که در سایه تنگ نظری، سوء مدیریت ،حاکمیت فرصت طلبان و تفکرات ایلی و طایفه ای تنها بر طول و عرض جغرافیایی آن افزوده شده است و طبیعت و زیبایش بیش از پیش تخریب شده و اثری از یک شهر خوش سیما و پر طمطراق در آن دیده نمیشود.
از این رو تمام تلاش مدیریت وبلاگ به عنوان عضو کوچکی از جامعه خبرنگاری و پل ارتباطی میان شهروندان و مسئولان، جهت دریافت انتقادات، پیشنهادات و راهکارهای آنان در راستای توسعه و پیشرفت منطقه و استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های بکر این منطقه در خدمت شهروندان عزیز میباشد.

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسیاری از کارکنان دستگاه قضایی خصوصا در مناطق دور افتاده نه تنها خود را موظف به پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع نمیدانند بلکه با مراجعین به چشم یک مجرم رفتار کرده و بدون هیچگونه توجه و احترامی به ارباب رجوع رفع تکلیف میکنند و با رفتارهای نامتعارف موجب رنجش و آزار مراجعین میشوند

مطلب وارده:

همه پدیده ها از جمله انسان ها پگاهی می آیند و شامگاهی میروند اما از گذر زمین و گذر زمان آنچه همواره می ماند تنها حق است و آنچه حق است همواره می ماند. راز و رمز ماندگاری حق مداری است. این مهم نیست که چقدر ماندیم بلکه مهم این است که چه بذری برای آخرت خود افشاندیم و چه خدمتی به خلق خدا کرده ایم و از این پست و مقام چقدر در خدمتگذاری استفاده کرده و چه نام نیکی از خود باقی گذاشته ایم. خدمت به خلق جزء بدیهی ترین و برجسته ترین آموزه های آدمی است و از چنان منزلتی برخوردار است که عالی ترین سلوک انسانی در این جهان برای وصول به حق از مسیر خدمت به خلق می گذرد. فلسفه اصلی تشکیل حکومت خدمت رسانی به مردم است و خدمت رساندن به مردم خدمت به خداوند است ضمن اینکه مردم که اصلی ترین و مطمئن ترین پشتوانه و لنگرگاه حکومت هستند ، زمانی از حکومت حمایت و پشتیبانی می کنند که حکومت را در خدمت خود ببینند و کارگزاران حکومت را خادمان به مردم تشخیص دهند ، نه حاکمان بر خویش.

جایگاه ارباب رجوع در جوامع امروزی جایگاه ویژه ای دارد و اکثریت دستگاهها و مجموعه های دولتی و غیر دولتی این مقوله را به عنوان الگویی برای مشتری مداری و تبلیغ و گسترش سطح فرهنگ عمومی و احترام متقابل قلمداد میکنند در بسیاری از کشورهای دنیا بحث آداب شهروندی و پاسخگویی به ارباب رجوع بحث روز است و در آداب و فرهنگ ما نیز بسیار به آن تاکید شده است . در نظام اداری یکی از شاخصهای اصلی سنجش کارآمدی و رشد و توسعه نظام، احترام به حقوق مردم و خدمت رسانی مناسب دستگاههای دولتی به مراجعین است که از طریق فاکتورهای گوناگون از جمله سرعت و دقت در انجام کارهای مراجعان و رفتار مشفقانه با ارباب رجوع  و اطلاع رسانی صحیح و به موقع میتوان به آن دست یافت . ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع ، سطح رضایتمندی را در جامعه ارتقاء میدهد و ارتقاء رضایتمندی در جامعه موجب نگاه مثبت مردم به زندگی شده که محصول آن همدلی با همدیکر ، احترام به حقوق دیگران و در نتیجه نهادینه شدن اصول اساسی تربیت در زندگی مردم خواهد شد . پاسخگویی‌ و تکریم‌ ارباب‌رجوع‌ در همه سازمان‌ها نقش‌ محوری‌ و اساسی‌ دارد و بسیاری‌ از مدیران‌ و مسوولان‌ خواستار آنند که‌ کارکنان‌ در این‌ زمینه‌ از قدرت‌ نامحدود و تهدیدکننده‌شان‌ در برابر ارباب‌رجوع‌ سوءاستفاده‌ نکنند.موضوع تکریم ارباب رجوع یا مشتری‌مداری در بنگاه‌های خصوصی، خواه ناخواه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد زیرا سودآوریشان به طور مستقیم منتج از رضایت ارباب رجوع است، در حالی که این امر در ادارات دولتی به دلیل آنکه کارمندان و حتی مدیران در پایان ماه حقوق ثابت خود را دریافت می‌کنند، مصداق ندارد و تکریم ارباب رجوع مستقیماً سودی را متوجه آنان نمی‌سازد. 

بسیاری از کارکنان دستگاههای قضایی خصوصا در مناطق دور افتاده نه تنها خود را موظف با پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع نمیدانند بلکه با مراجعین به چشم یک مجرم رفتار کرده و با تکبر وبدون هیچگونه توجه و احترامی به ارباب رجوع رفع تکلیف میکنند و با رفتارهای نامتعارف موجب رنجش و آزار مراجعین میشوند. در مصاحبه ای که چندی پیش در مقابل ساختمان دادگستری شهرستان پارس آباد از مراجعین به این مرجع صورت گرفت.اکثر قریب به اتفاق مراجعین از نحوه برخورد نامناسب و تحقیر آمیز کارکنان دادگستری خصوصا شعبه اجرای احکام مدنی گله مند بوده و ابراز نارضایتی میکردند خصوصا کارکنان شعبه اجرای احکام مدنی که ظاهرا نگاهشان به مردم و مراجعین از بالا به پایین و طلبکارانه بوده و نه تنها خود را ملزم به پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع نمیدانند بلکه خود را ارباب مردم پنداشته و انان را ملزم به پیروی از دستورات خود بدون هیچ عذر و بهانه ای میدانند،در این مصاحبه یکی از مراجعین به این شعبه در اظهارات خود عنوان کرده، پرونده ای که اینجانب به عنوان محکوم له در این شعبه در خصوص احقاق حقوق خود تشکیل داده بودم بعد از تشکیل پرونده و ارسال اخطار برای محکوم علیه، چند روز بعد یکی از کارکنان این شعبه با بنده تماس گرفته و خواستند در خصوص پرونده به اینجانب اطلاع رسانی کنند به دلیل اینکه شماره مرجع برای اینجانب ناشناس بود و انتظار تماس از این شعبه(اجرای احکام مدنی) را نداشتم و از انجایی که منتظر تماس یکی از دوستان خود بودم کمی دیر متوجه موضوع شدم و متاسفانه تماس از طرف مقابل با لحن تندی و بدون هیچگونه توضیحی قطع شد و با وجود تماس چندین باره پاسخی به تماس اینجانب داده نشد لذا با هدف رفع سوء تفاهم خود به شعبه مربوطه مراجعه نموده و در خصوص سوء تفاهم پیش آمده شخصا توضیح داده و عذر خواهی نمودم اما متاسفانه کارکنان این شعبه توجهی به توضیحات و تقاضای اینجانب نکرده و تنها به دلیل سوء تفاهم جزئی و غیر عمدی با لحنی طلبکارانه و خارج از چارچوب قانونی پرونده اینجانب را به زمان نامعلومی موکول کردند درحالی که بسیار تلاش کردم تا با متانت و تواضع ایشان را متوجه غیر عمدی بودن اتفاق نمایم لیکن ایشان به هیچ عنوان کوتاه نیامده و بدون توجه به توضیحات بنده و موضوع پرونده عذر مرا خواستند.  

متاسفانه در چندین مورد مشابه ، مراجعین در اظهاراتشان نسبت به رفتار نامناسب و برخورد نامحترمانه کارکنان این شعبه اظهار گله و شکایت کردند و اعتراض خود را به نحوه برخورد کارکنان این شعبه بیان کردند.و گفته ها و اظهار نظر های مردم نزد افکار عمومی حاکی از این واقعیت تلخ میباشد. لذا با توجه به تبعات و دردسرهای اینگونه موضوعات و عدم آگاهی مردم از حقوق مدنی و اخلاقی خود (مفاد فصل دوازدهم لایحه خدمات کشوری به حقوق و تکالیف کارکنان از جمله دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی ‌و اختصاصی دستگاه‌ها اشاره دارد.) تصویری نا متعارف و غیر قابل قابل اطمینان از دستگاههای زیربط در ذهن آنان متبادر میسازد و کل مجموعه را تحت الشعاع خود قرار میدهد. از آنجایی که دستگاه قضایی خود مرجع تظلم خواهی و عدالت گستری و خواهان کرامت انسانی است ارباب رجوعی که از سر ناچاری و برای تظلم خواهی یا دفاع یا طرح دعوایی به آن مراجعه کرده و دچار تشویش و اضطراب خاص خود نیز می باشد انتظار رعایت حداقل رفتار محترمانه و بدون تحکم و درخور شان خویش را از مجموعه ای دارد که به آن مراجعه کرده است. لذا در آموزه‌های دینی ما نیز به این مقوله اهمیت بسیار داده شده است، امیر مۆمنان(ع) در نامه به مالک اشتر، یکی از شرایط واگذاری مسئولیت‌ها را «کفایت» می‌دانند و می‌فرمایند: «ای مالک در بکارگیری کارمندان و کارگزارانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچ گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت «کفایت» و امانت را.ایشان در نامه 46 خود به یکی از کارگزاران سیاسی خود چنین بیان داشته‌اند: «پر و بالت را برابر رعیت بگستران، با مردم گشاده‌روی و فروتن باش و در نگاه و اشارة چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند.»

با این حال نباید از وجود قضات شریفی که در کمال متانت و بردباری به مدافعات اصحاب دعوی، وکلاو عرایض دیگر اربابان رجوع گوش فراداده و با استدلال و استناد به مطالب و عرایض و لوایح ارباب رجوع خود پاسخ می دهند غافل بود. این دسته از قضات اگرچه در دادگستری ما در اقلیت قرار دارند؛ لیکن می توانند الگوی رفتاری مناسبی برای دیگر همکاران خود بوده و معیاری مناسب جهت استانداردسازی رفتار قضات با ارباب رجوع باشند. امید است در آینده ای نه چندان دور و با ریشه یابی و علت شناسی دقیق این معضل و آسیب شناسی رفتارهای نامناسب کارگزاران قضایی با ارباب رجوع که موجب وهن دستگاه قضای اسلامی می گردد؛ دادگستری و دستگاه قضایی درخور نام کشور عزیزمان ایران داشته باشیم.


  • رضا امیرپور
  • ۰
  • ۰

دوره چهارم شورای شهر پارس آباد در حالی شروع به فعالیت کرد که مردم مسرور و شادمان از انتخاب خود ترکیب دوره چهارم شورا را بهترین ترکیب در بین تمامی ادوار گذشته قلمداد میکردند و اعضا را متشکل از جوانانی تحصیل کرده و فرهنگی و با سابقه میدیدند و بدین ترتیب به آینده شهر خود که در بسیاری مواقع از القاب جنگزده آن را خطاب میکردند امیدوار شده و خوشبین به آینده شهر خود به مدت چهار سال سکان تحولات شهری را بر دوش آنان نهادند در بدو آغاز به کار شورا در حالی که انتظار میرفت اعضای شورای محترم شهر انتخابی دقیق و قابل قبول برای سمت شهرداری برگزینند در کمال تعجب و ناباوری به سراغ جوانی که نه تجربه و نه سابقه مدیریت آنچنانی در کارنامه داشت و تنها به عنوان یک پیمانکار خصوصی و گمنام که قطعا قابل قیاس با شاخصه یک شهردار مناسب و کارکشته را نداشت برگزیدند و در اولین اقدامشان مردم را انگشت به دهان در حیرت و تفکر فرو بردند و به شدت در برابر افکار عمومی از گزینه انتخابی خود به حمایت برخواستند ناکار آمدی و عدم توانایی شهردار برگزیده روز به روز و یک به یک عیان شد اما همچنان شورای شهر پارس آباد در برابر افکار عمومی مقاومت کردند تا جایی که تعدادی از اعضای با وجدان و مردم دار شورا حمایت خود را از شهردار منتخب دریغ کردند و بر خلاف نظر سایر شوراها که همچنان اصرار بر باقی ماندن شهردار منتخب داشتند راه خود را جدا کرده و طرح استیضاح شوراها را سه بار پیش بردند اما از آنجایی که سایر اعضای شورا که اکثریت را نیز در اختیار داشتند و روی گرینه انتخابی خود تاکید داشتند طرح استیضاح شهردار را با شکست مواجه کرده و دچار سردر گمی و دو دستگی دربین اعضای شورای شهر شدند. 

جدا از عملکرد ضعیف و پرحرف و حدیث شهرداری پارس آباد در این دوره که قطعا نمره قبولی نگرفته است، به نظر می آید مشکل اساسی ما شورای شهر پریشان و بی برنامه ی شهرمان است این در حالی است که امروزه و در روند پرشتاب شکل گیری اجتماعات مدرن، شهرها به عنوان مرکز مهم فعل و انفعالات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی به شمار می روند، در این میان نقش مدیریت جامع شهری و در راس آن دو نهاد شهرداری و شوراهای اسلامی شهر در فرایند تحول و توسعه شهری بی بدیل می باشد.بالاخره و با گذشت حدود دوسال در حالی شورای شهر به کار احمد داداشی شهردار سابق پایان داد که مشخص شد نه تنها این انتخاب از روی تخصص و تجربه نبوده  بلکه کاملا سیاسی بوده و با لابی گری و قرار از پیش تعیین شده به این سمت برگزیده شده است و گواه این امر دخالتهای بی مورد و خارج از قاعده قانون دو تن از اعضای شورای شهر درامورات شهرداری و به موازات آن عملکرد این مجموعه میباشد. اکنون بعد از دو سال در بدو انتخابی جدید به نظر میرسد این روند همجنان ادامه دارد و انتخاب گزینه ای دیگر باز مستثنا از قاعده انتخاب یک شهردار کارآمد میباشد و با وجود رد صلاحیت شهردار منتخب از سوی کمیته های نظارتی اما همچنان شورای شهر پارس آباد اصرار بر انتخاب خود به روند گذشته تاکید میورزد.

هر چند شوراهای شهر در نقش پارلمان های شهری از بدو تاسیس خود توانسته اند عملکرد مثبت و اثر گذار خود را در بسیاری از شهرهای ایران نشان بدهند لیکن باید به این حقیقت اعتراف نمود هنوز این نهاد مردمی در شهرستان پارس آباد با چالشهای اساسی روبروست و پس از گذشت چندین دوره، شورای شهر پارس آباد هنوز نتوانسته انتظارات و مطالبات برحق مردم را بر آورده سازد، البته که این مشکل شامل شوراهای سابق نیز می شود و شهروندانی که با هزاران آرزو و امید در این دوره نمایندگانی را که با شعارتغییر و با وعده تحول در مدیریت شهری وارد گود انتخابات شده بودند،به شورا فرستادند ( تا شاید گره ای از کار خلق بازکنند و افقی تازه به فرداهایی روشن برای شهر رقم بزنند)شاهد این موضوع هستند که به شکلی دراماتیک خود اعضای شورا به کلاف سر در گم اختلاف دچار شدند و هیچ نقطه ی روشنی به اصلاح امور دیده نمی شود و می توان گفت که امروز و پس از گذشت بیش از دو سال از به روی کار آمدن شورای چهارم شهروندان هر روز از عملکرد ضعیف، منفعلانه و بی تدبیری های مداوم این عزیزان در بسیاری از حیطه های تحت مدیریت این نهاد ناامید تر شده و عطای لطف شورا را در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتلای اجتماعی و اقتصادی و عمرانی شهر به لقایش بخشیده اند زیرا که در این مدت شوراییان نه تنها اقدام مثبت و عملی نسبت به حل مشکلات شهری و حتی نسبت به انجام وعده های انتخاباتی خودشان انجام نداده اند بلکه پس از شروع به کار شورای فعلی بسیاری از طرح ها و پروژه های مصوب شده قبلی یا متوقف شده یا انجام آنها روند بسیار کندی پیدا کرده است.

شاید یکی از مهمترین مشکلات شورای فعلی شهر در این بازه ی زمانی بر خلاف تصورات این باشد که برخی از افراد شورا بدون تجربه و فاقد پیشینه تجربی و تخصصی کافی برای تکیه بر این مسند هستند. در این میان ترکیب شورا که ترکیبی ناهمگون از صنف ها و سنین مختلف با دورنمای فکری متفاوت است بر این مشکلات افزوده است و خبرها حاکی از این است که برخی از اعضای شوراء خود را بر باقی اعضاء ارجح دانسته و روح اصلی شورا که همان مشورت و شور است را فراموش کرده و بعضا و به صورت فردی برای مسائل مختلف شهر تصمیم می گیرند که این نیز جای بسی حیرت است.

از سوی دیگر قصور وکوتاهی شورای شهر و شهرداری ( که شخص شهردار نیز با رای و نظر شورا برگزیده می شود) در امور عمرانی و زیربنایی شهر نیز باعث شده که هم اکنون در اذهان شهروندان پارس آبادی اولین چیزی که از فعالیت ها و عملکرد شورا و شهرداری تداعی می شود آسفالت چند کوچه و خیابان که خود با وجود اختصاص بودجه ده میلیاردی از طرف استانداری و اختصاص یک میلیاردی جهت تهیه قیر برای آسفالت خیابانها و اخذ عوارض شهری خود جای بسی حرف و حدیث دارد ،می باشد. بدون شک وجود این نوع نگرش به نهادهایی که متولی فعالیت های مدنی و فرهنگی در سطح شهر هستند خود دلیلی بر فقدان تبیین فعالیت های فرهنگی از سوی این نهادها در سطح شهر است.حال انکه اکثر اعضای محترم این دوره شورا خود ید طولایی فعالیت و تخصص فرهنگی در کارنامه خود دارند و انتظار زیادی از اعضای شورای کنونی نسبت به سایر دوره ها از این مجموعه حداقل در زمینه فرهنگی میرفت. این هجمه غفلت و اهمال کاری در حالی رخ می دهد که در قانون شورا ها شورای شهر نیزهمسو و همراه با مجلس شورای اسلامی (به عنوان نهادی که با رای مردم شکل می گیرد)وظیفه دارد و می تواندبا استفاده از ظرفیت های قانونی موجودبر برنامه ها و سیاست های عمرانی،اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شهر اثر گذار باشد.

پرواضح است که این عملکرد ضعیف وکم کاری های صورت گرفته از چشم شهروندان پنهان نمانده اما متاسفانه مردم پارس آباد که خروجی قابل قبولی از این نهاد پس از گذشت دو سال نمی بینند نا امید و سرگشته در برابر وضع موجود تا حدودی بی تفاوت شده و عطای خمات آنان را به لقایشان میبخشند.این در حالی است که شورا ها به عنوان نهادهایی که مستقیما توسط مردم برگزیده می شوند وظیفه پاسخگویی و شفاف سازی در برابر شهروندان را دارند و چه خوب بود که در این بین شهروندان از شورای شهرشان مطالبات شهری خود را پیگیری کنند و شورای محترم پارس آباد نیز، مانند قریب به همه شوراهای اسلامی کشور، خود را موظف به ارائه گزارش عملکرد به همشهریان می دانست تا معلوم شود که دستاورد چند ساله این دوستان در کسوت منتخبان مردم در شورای شهر چه بوده است؟ مردم بعنوان موکلان اعضای شورای شهر پارس آباد همواره این حق را برای خود قائلند که از اقدامات منتخبین خود آگاه شده و بدانند آنها چگونه از اعتمادشان حمایت می کنند.

لازم به ذکر است که نگارنده بارها سئوالاتی را رو به اعضای محترم شورای شهر پارس آباد مطرح کرده است که البته چنانچه انتظار می رفت همیشه بی پاسخ مانده است،و حتی با وجود قول مساعدی که چندی پیش رئیس شورای شهر پارس آباد خود نزد امام جمعه محترم و تعدادی از شهروندان مبنی برارائه عملکرد و پاسخگویی به افکار عمومی دادند خلف وعده کرده و در دفتر خود حاضر به ارائه عملکرد این مجموعه نشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید به شوراهای اسلامی شهر به عنوان فرصت مناسبی جهت توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر نگاه کرد و روشن است که تا کنون وجود این شورا ها در بیشترمناطق کشور دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه داشته است، همچنین به اعضای محترم شورای شهر پارس آباد یادآوری می کنیم که عضویت در این نهاد فرصتی تکرارنشدنی برای آنان می باشد تا با خدمت صادقانه و خالصانه خود یاد و خاطره ای نیک از خویش به یادگار بگذارند، البته که این سکه روی دیگری نیز دارد و آن این می باشد که بروز کمترین لغزش و کم کاری اعضا می تواند سبب بر باد رفتن اعتبار شورا و عقب افتادگی عمرانی و فرهنگی شهر شود.


  • رضا امیرپور
  • ۰
  • ۰


بحث انتخاب و انتصاب مدیران جهت تصدی ارگانهای مختلف شهرستان پارس آباد هر از چندی به مباحث داغ محافل و رسانه های شهرستان پارس آباد تبدیل میشود 

در طول سالیان گذشته علی الخصوص چهار سال گذشته انتخاب مدیران ارگانهای مختلف شهرستان پارس آباد به یکی از بحث بر انگیز ترین چالشهای پیش روی این شهرستان تبدیل شده است.

پس از عزل ولی کریمی فرماندار سابق پارس آباد ایرج بیگدیلو به عنوان فرماندار پارس آباد از بین چندین گزینه که معروفترین آنان علایی و احدزاده بودند  انتصاب شد و تقریبا پس از این انتصاب بود که پارس آباد مغان وارد فاز جدیدی از چالشهای انتصاباتی و انتخاباتی شد و هر از چندی این فرایند به بحثهای داغ محافل پارس آباد تبدیل شد.تغییر چهار فرماندار در طی دو سال ،دو شهردار که یکی دیگر نیز در شرف انتخاب است و عزل و نصب در سایر  ارگانهای شهرستان پارس آباد یکی از پر تردد ترین ارگانها در تعویض مدیران در بین شهرستانهای استان اردبیل بوده است درسایر ارگانها نیز کم و بیش هر از چندی این فرایندها به وقوع میپیوندند و تاکنون مدیران زیادی پس از روی کار آمدن نماینده وقت این شهرستان عزل و نصب شده اند که از مهمترین آنان اداره بازرگانی،اتاق اصناف و معاونت فرمانداری و شرکت کشت و صنعت مغان بوده است.

با توجه به وضعیت حاکم به نظر میرسد این شهرستان قبل از هر چیزی از بی ثباتی و عدم مدیریت مدیران خود رنج میبرد و عزل و نصبهای متعدد و اتفاقات حادث شده در حوزه این شهرستان حاکی از این امر است اما چیزی که بیشتر از همه در این بین به چشم میخورد رد پای نماینده این شهرستان در این فرایندهاست که به نوعی درتمامی موارداین کفه به نفع نماینده سنگینی کرده است و نقش بارزی را عزل و نصبهای این شهرستان داشته است.در چهار گزینه فرمانداری که در این شهرستان جابجا شد و چندین گزینه ای که مطرح شد و قطعی نشد نماینده به طور مشخص دست داشت و کم و بیش در گزینش آنان نقش اساسی را ایفا میکرد تا جایی که مجموعه شهرداری و شورای شهر که یک ارگان کاملا مستقل و مجزا از دستگاههای دولتی میباشد نیز نقش نماینده بسیار پر رنگ بود و حضور تعدادی از شوراهای نزدیک به نماینده، درتصمیمات خود به صورت مستقیم از وی خط میگرفتند و سیاستهای ایشان را در شهرستان پیاده میکردند در این بین اظهارات دست اندرکاران نیز کاملا از نقش نماینده در این قضایا حکایت داشت.تا جایی که این اظهارات در تنشهای میان ایرج بیگدیلو و ناصر نصیری فرماندار سابق و احد احدزاده معاونت فرماندار که به عنوان نماینده نماینده نیز در این ارگان حضور داشت و بر دستگاههای دیگر نظارت میکرد از این امر حکایت داشت.

اکنون پس از گذشت ماهها از عزل احدزاده و انتصاب فرماندار جدید تا حدودی ثبات به این مجموعه برگشته اما شهرداری و شورای شهر با انتخابهای ابهام آمیز خود همچنان در انتخاب یک شهردار کارآمد و مقتدر عاجز مانده و بر انتخابهای ابهام آنگیز خود ادامه میدهند  تا جایی که انتخاب اخیر این اعضا از طرف نهادهای نظارتی کن لم یکن تلقی شد و پیشنهاد گزینه ای دیگر از سوی آنان مطرح شد اما همچنان ترکیب اصلی شوراها که سکان این مجموعه را نیز در دست دارد به مقابله با این امر پرداخت و بر انتخاب اخیر خود اصرار میورزند.در این بین دو دستگی و سردرگمی میان اعضای شورا نیز به وضوح مشاهده میشود و موضع گیریهای ضد و نقیض انان در اظهار نظرهایشان کاملا مشهود و مبرهن میباشد. بنا به اظهارت تعدادی از اعضای شوراها که از نظر انان انتخاب سربلند به عنوان شهردار اخیر منتفی به نظر میرسد و طبق قانون بعد از رد صلاحیت ایشان در طی 15 روز شوراها باید نظر خود را به صورت مکتوب ارایه میکردند این کار انجام نشده است و بین ترتیب باید گزینه دیگری جهت تصدی سمت شهرداری معرفی شود اما از نظر دسته دیگر که ترکیب تازه ای را به خود میبیند و تا حدودی اکثریت را نیز در اختیار دارد این گزینه همچنان به قوت خود باقی هست و معتقدند که در چند روز آینده حکم وی ابلاغ خواهد شد. اما طرف دیگر این قضیه که مردم و صاحب نظران  در این حوزه میباشند این انتخاب را کاملا سیاسی و فرمالیته جلوه داده و آن را به زیان این مجموعه و اینده و سرنوشت شهر میدانند و معتقدند که شهردار باید با وجود دارا بودن گزینه های مناسب از داخل پرسنل و مجموعه شهرداری و یا حداقل کسانیکه سابقه و تجربه این کار را دارند به این سمت سوق داده شود که در بین انان گزینه های مناسب و با تجربه و امتحان پس داده ای به چشم میخورد. تا جایی که از داخل این مجموعه افرادی امثال مهندس کریمی به عنوان شهردار به دیگر شهرستانهای همجوار (بیله سوار) معرفی و به عنوان شهردار این شهر مشغول به کار گردیده است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید این کشمکش در نهایت به کجا خواهد کشید و چه کسی به عنوان شهردار جدید این شهر به این سمت گمارده خواهد شد.


  • رضا امیرپور
  • ۰
  • ۰


طبق اعلام یکی از اعضای شورای شهر پارس آباد گزینه خیرالله سربلند به عنوان شهردار پارس آباد منتفی شد.

بر اساس اظهارات یکی از اعضای با سابقه شورای شهر پارس آباد خیرالله سربلند که چندی پیش از سوی شورای شهر پارس آباد با اکثریت آراء به عنوان شهردار پارس آباد انتخاب شده بود گزینه پیشنهادی آن شورا جهت تصدی سمت شهردای از سوی نهادهای نظارتی به دلیل مغایرت عملکرد و سوابق علمی و تجربی غیر مرتبط شناخته شد.

بدین وسیله برابر با قانون رئیس شورا باید تا ظرف مدت 15 روز به نامه ارسالی از کمیته نظارتی پاسخ میداد در غیر اینصورت نظر کمیته تایید شده میباشد.

بدین ترتیب بار دیگر انتخاب بیرامزاده به عنوان تصدی پست شهرداری قوت گرفته است و نظر برخی شورا نیز نسبت به این انتخاب مساعد میباشد. 

بیرامزاده تنها شهرداری است که در طول دوران تصدی گری این پست توانست نظر مساعد شوراها و شهروندان را جلب نموده و گامهای بلندی را در جهت عمران و آبادانی شهر پارس آباد بر دارد.

پس از عزل احمد داداشی از سمت شهرداری صیاد عباسزاده به عنوان سرپرست شهردار پارس آباد منصوب شد،قانونا سر پرست به مدت سه ماه میتواند عهده دار این سمت باشد.

  • رضا امیرپور